وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن/قسمت چهاردهم- محمدموسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 12701
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 8663
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1270
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 866
    آي پي امروز آي پي امروز : 4234
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 2888
    بازدید هفته بازدید هفته : 12701
    بازدید ماه بازدید ماه : 31768
    بازدید سال بازدید سال : 173648
    بازدید کلی بازدید کلی : 510328

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.116.43.109
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

استصحاب وکاربرد آن/قسمت چهاردهم- محمدموسی زکی

ب) تعارض استصحاب با سایر اصول عمليه:

اگر استصحاب با سایر اصول عملیه؛ مانند اصل برائت، احتیاط و تخییر در تعارض واقع شود؛ حق تقدم با کدام یک می‌باشد؟

علماي اصول، استصحاب را بر هر سه اصل عملي ديگر (احتياط، برائت، تخيير) مقدم مي‌داند، شهید صدر در این زمینه می‌نویسد: اگر استصحاب با اصول عملی دیگری مانند برائت و... معارض باشد، اصل مقدم بر سه اصل دیگر مقدم است، مثلا، ما علم داریم، نزدیکی با زن در حال حیض حرام است اما شک داریم این حرمت بعد از پاکی و قبل از غسل هم جریان دارد یا خیر؟ در این صورت اصل استصحاب حکم به حکم به بقاء حرمت می‌کند ولی اصل برائت حکم به عدم حرمت می‌کند در این جا اصل برائت با اصل استصحاب در تعارض است. شهید صدر می‌فرماید: اصل استصحاب مقدم بر اصل برائت می‌باشد؛ زیرا:

اولاً: دلیل استصحاب حاکم بر دلیل برائت می‌باشد چون در موضوع دلیل برادئت عدم یقین به حرمت اخذ شده است ولی لسان دلیل استصحاب، لسان بقاء یقین و عدم نقض یقین است، از اینرو دلیل استصحاب، ناظر و لغو کننده دلیل دلیل برائت و حاکم بر آن می‌باشد.

ثانیاً: دلیل استصحاب اظهر از دلیل برائت می‌باشد، چون در لسان روایات آمده است: «لاینقض الیقین بالشک ابدا» بنابراین دلیل استصحاب از حیث دلالت نسبت به دلیل برائت اقوا می‌باشد.[1]

همچنین از دیدگاه صاحب کفایه و شهید صدر اگر دو استصحاب با همدیگر تعارض داشته باشد باید رابطة اين دو لحاظ شود. اگر رابطة اين دو رابطة سببي و مسببي باشد، استصحاب سببي بر استصحاب مسببي مقدم است.[2]

مثلاً هرگاه شخصي مدعي باشد كه وكيل او با علم به عزل خود، مال او را فروخته است و بر همين مبنا تقاضاي ابطال معامله را از دادگاه نماید، و از طرف ديگر شك در وقوع بيع در حال بقاي وكالت وجود دارد، استصحاب عدم مالكيت مشتري نسبت به مبيع فروخته شده با استصحاب بقاي وكالت تعارض پيدا مي‌كند. استصحاب بقاي وكالت نسبت به استصحاب عدم مالكيت، استصحاب سببي است؛ زيرا شك در مالكيت مشتري ناشي از شك در بقاي وكالت بوده است و با جريان استصحاب سببي(بقاي وكالت)، موضوع استصحاب مسببي(عدم مالكيت) منتفي خواهد شد.

اما اگر رابطة دو استصحاب متعارض سببي و مسببي نباشد، هر دو تساقط مي‌كنند و بايد به ساير اصول عمليه رجوع كرد؛ در هر جا كه مفاد دو اصل با هم تعارض پیدا كند و دلیلی بر حكومت یكی از آنها نباشد هر دو اصل از اعتبار می‌افتد.[3]

مثلا پدر و فرزندی در حادثه تصادف یا آتش‌سوزی بمیرند و تاریخ مرگ هیچكدام معین نباشد، استصحاب حیات هر كدام ایجاب می‌كند كه در زمان فوت دیگری زنده فرض شود و چون اجرای اصل در هر دو امكان ندارد، هیچكدام از دیگری ارث نمی‌برد.

اما در مواردی كه تردید در بقای یكی از آن دو ناشی از شك در وجود دیگری است بطوری كه بتوان گفت بین آنها رابطه سببیت وجود دارد استصحاب سببی بر استصحاب مسببی مقدم است؛ چون اگر تردید در سبب به لحاظ اجرای اصل از میان برود، دیگر موردی برای اجرای استصحاب متعارض باقی نمی‌ماند.

فرض كنیم شخصی هم اكنون دیوانه است، دوماه پیش خانه خود را فروخته و معلوم نیست كه در آن زمان دیوانه بوده است یا عاقل؟ اگر علامت پیشین او استصحاب شود، باید گفت در هنگام معامله عاقل بوده و خانه او به خریدار منتقل شده است، و برعكس، هرگاه بقای خانه در ملك او استصحاب شود، نمی‌توان معامله را نافذ شمرد ولی چون شك در اهلیت فروشنده سبب تردید در انتقال خانه شده است و به استصحاب اهلیت سابق او این تردید از میان می‌رود . استصحاب اهلیت (سببی) حاكم است و باید د رچنین مواردی معامله را نافذ دانست.

 



[1] . محمد باقر صدر، دروس فی علم اصول، ج 1، ص 467.

[2] . محمد باقر صدر، دروس فی علم اصول، ج 1، ص 467؛ محمد کاظم حراسانی، کفایة الاصول، ص 431.

[3] . ميرزا حبيب الله ملكي، تلخيص الاصول، ص 299.

 


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:1
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: